Pełna QRtura

qrtag.mobi
Zazwyczaj kiedy kultura spotyka się z technologią, powstaje nowa jakość, łącząca dwa do niedawna jeszcze odległe światy. W dobie postępującej w niemal każdej dziedzinie życia, cyfryzacji opracowana przez zapaleńców z Poznania, technologia wprowadza w nową erę instytucje kultury, jednocześnie przekonując, iż już tym dziesięcioleciu XXI wieku, technologie cyfrowe, a w szczególności mobilne, stają się tym samym czym wynaleziony w XV w. druk.

Trzech poznaniaków – Maciej Algusiewicz, Jędrzej Hiller, Paweł Gogołek podczas pracy nad kolejnymi projektami z dziedziny cyfryzacji jednostek kulturalnych zauważyło jak duży jest przestrzał między bogatą ofertą tych jednostek a ich możliwościami dotarcia do odbiorcy tak z promocją jak i narracją, za pomocą dostępnych już narzędzi cyfrowych. Wtedy narodził się pomysł zbudowania QRtag – systemowego rozwiązania dla instytucji kultury pozwalającego na zbudowanie spersonalizowanych aplikacji.


W ramach oprogramowania można zatem umieścić w aplikacji pożądane moduły, takie jak plan obiektu, kalendarium wydarzeń, informacja o konkretnym wydarzeniu, bibliotekę materiałów źródłowych, zdjęcia i skaner kodów QR za pomocą których każda oferta może być pogłębiana w sposób właściwie nieograniczony. Niezwykle istotną zaletą tego rozwiązania jest jego uniwersalność. Wyobraźmy sobie muzeum, które w ciągu roku zaplanowało organizację 6 wystaw powiedzmy od pisma węzełkowego po ponownie ostatnio popularnego Zdzisława Beksińskiego. Każda z tych wystaw ma swoją specyfikę, kontekst i estetykę. QRtag w dyspozycji muzeum może zostać zmodyfikowany ściśle według potrzeb kuratora, tak aby stać się merytorycznie i wizualnie integralną częścią i doskonałym przewodnikiem wystawy. QRtag jak twierdzą jego twórcy, obsługuje się na podobnym poziomie intuicyjności jak chociażby panel administratora bloga w wordpress. Jak do tej pory z tego rozwiązania skorzystały: Muzeum Powstania Państwa Polskiego w Gnieźnie, NieKongres Animatorów Kultury, Spichlerz Polskiego Rocka w Jarocinie, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Muzeum Narodowe w Poznaniu i wiele innych. Aplikacja została też wykorzystana podczas organizowanej niedawno wystawy eksponatów z Muzeum Watykańskiego w Polsce.


Warto dodać, że aplikacja pozwala na wirtualną podróż po zbiorach, które z różnych przyczyn nie zostały wyeksponowane podczas wystawy, dając możliwość pełnego wykorzystania zasobów muzeum oraz pogłębienia wiedzy przez odbiorców, a jej treści mogą być aktualizowane na bieżąco.

Ze względu na fakt, iż wiele muzeów znajduje się w starych budowlach o grubych ścianach, często pod ziemią, gdzie nie dociera sygnał przesyłu danych, QRtag pracuje systemie offline. Po zainstalowaniu aplikacji przez użytkownika może on bez przeszkód korzystać z wszystkich jej funkcji łącznie z czytnikiem kodów, podczas całego pobytu w obiekcie. Co również ważne, można ją wygenerować w dowolnym języku świata bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów.

Aplikacja jest również dedykowana do wykorzystania przez miasta. Można ją zaprojektować jako cyfrowy przewodnik po mieście, informator kulturalny czy narzędzie komunikacji samorządów z mieszkańcami. To również bardzo funkcjonalne narzędzie do wspierania osób niepełnosprawnych, które dzięki wykorzystaniu, w zależności od potrzeb, modułów dźwiękowych lub wizualnych, mogą również na bieżąco mieć dostęp do najważniejszych informacji.


Dzięki zastosowaniu kodów QR w przestrzeni miejskiej miasto może zaprojektować dowolną ilość tras tematycznych, a dostęp do wielu wersji językowych zapewnia możliwość dostarczenia usługi dla turystów z dowolnego kraju.

QRtag to w końcu narzędzie, które może być wykorzystywane do celów komercyjnych. Idealne narzędzie dla organizatorów targów, konferencji, festiwali czy sieci handlowych. Wszystkie funkcje, o których mowa był wyżej mogą zostać wykorzystane również na potrzeby przedsiębiorstw. A jeśli mowa o biznesie to warto właśnie w tym miejscu opowiedzieć o kolejnej funkcjonalności aplikacji, która w Polsce dopiero rozpoczyna swoją przygodę, a QRtag stanowi ofertę wręcz pionierską. Mowa o twz. beaconach. Beacon to swego rodzaju nadajnik radiowy, który komunikuje się ze smartfonem za pomocą sygnału Bluetooth. Zainstalowany w przestrzeni handlowej identyfikuje nowe urządzenie przesyłając natychmiast informację o dostępnych promocjach i ofertach, przesyłając kody rabatowe, lub we współpracy z aplikacją QRtag pozwala nam zlokalizować poszukiwany wcześniej produkt. Nadajniki mają zasięg od 5 do 30 m, są one więc wykorzystywane podczas korzystania z konkretnego sklepu lub usługi. Jeżeli pamiętamy „Raport mniejszości” i scenę kiedy Dom Cruise był osobiście witany przez kolejne reklamy, można przyjąć, że beacony są właśnie krokiem w tę stronę, na razie tylko jaszcze na mniej spektakularną skalę. Ale cofnijmy się teraz do poprzednich usług i dodajmy do nich beacony. Zainstalowane w budynkach administracji, mogą na bieżąco informować i pomóc w orientacji w budynku osobom niepełnosprawnym. Mogą przekazywać ważne komunikaty i aktualności z życia miasta. Wreszcie w muzeum , mogą informować o eksponacie, kierować do kolejnych miejsc, stanowić przewodnik, który będzie działał identycznie jak ten z wykorzystaniem kodów QR, tyle, że bez konieczności skanowania. QRtag jest aplikacją natywną, już dziś można ją pobrać z Google Play, lada moment pojawi się również na Apple Store. Wszelkie zmiany i uaktualnienia można dokonywać z poziomu desktopu lub nawet telefonu, co daje użytkownikom całkowitą kontrolę nad treścią i możliwości modyfikacji ad hoc.


Tak kompleksowo zaprojektowane narzędzie jest bezsprzecznie nowoczesnym rozwiązaniem, które w perspektywie postępu technologicznego, jest wręcz skazane na wykorzystanie na szeroką skalę w wielu dziedzinach działalności publicznej i prywatnej. Wielkie nadzieje należy zwłaszcza pokładać w jego funkcjonowaniu w przestrzeni kulturalnej, gdyż wspomniana na początku synergia sztuki i nowoczesnej technologii zawarta w tej aplikacji może stanowić istotne wsparcie dla tzw. audience developement, spełniając rolę nie tylko użytkową ale przede wszystkim edukacyjną.
QRtag odpowiada na zapotrzebowania XXI wieku i jego kultury w szerokim spektrum: artystycznym, użytkowym, obywatelskim i komercyjnym. Pełna Kultura przez duże K a nawet Q.
Trwa ładowanie komentarzy...